België Galerij

De leeuw van de Gileppe
De leeuw die over de muur waakt, zijn blik op het oosten gericht, is het werk van Félix Antoine Bouré. De leeuw heeft 183 blokken, met een gewicht tot 7 ton per stuk; hij ontwikkelt 13,50m hoog, 16m lang en 5m dik, wat overeenkomt met 130 ton stenen. In de zomer van 1970 werd deze leeuw zorgvuldig gedemonteerd door het zagen van de voegen en vervolgens herbouwd op de top van de nieuwe dam: het bedrijf had 40 dagen werk gevraagd.

De kathedraal van Doornik
De kathedraal van Doornik is het enige religieuze gebouw in België dat als kathedraal werd gebouwd; de lengte (134 meter), de breedte van het transept (66 meter) en de massa van de vijf torens (de hoogste is 83 meter hoog) maken het een van de meest indrukwekkende getuigen van westerse kunst. De bouw van de kathedraal werd ingewijd op 9 mei 1171 . Alleen het koor werd in de XIIIe eeuw afgebroken om plaats te maken voor koorgotische stroming gebouwd in hoge gotische stijl.

Stadhuis van Brussel
Het stadhuis werd gebouwd tussen 1402 en 1455 . Het is de enige architecturale getuige van de Middeleeuwen. De oorspronkelijke architect is waarschijnlijk Jacob Van Thienen. De rechtervleugel, waarvan de jonge Karel de Stoute in 1444 de eerste steen legde, is het werk van Guillaume (Willem) de Voghel. De gotische toren van 96 meter is te danken aan de architect Jan Van Ruysbroeck.

Het Lam Gods van de gebroeders Van Eyck
In opdracht van Joost Vijdt, kerkmeester van de Sint-Janskerk in Gent (nu Sint-Baafskathedraal), werd de polyptiek gestart door Hubert Van Eyck en eindigde door Jan Van Eyck na de dood van zijn broer in 1426 . Alleen al dit Marvel vertegenwoordigt het genie van de Vlaamse primitief.

Antwerpen Centraal Station
Een tweede station in mijn klassement, maar minder recent dan dat van Luik….. Het werd voltooid in 1905 na 10 jaar werk. Het is geïnspireerd op een ander station; dat van Luzern en het Pantheon van Rome en werd ontworpen door de architect Van Bogaert en Delacenserie. De ingang van de lobby ziet eruit als een Taj Mahal, maar het interieur is zeer eclectisch.

Het nieuwe station van Guillemins in Luik is het modernste van mijn selectie. Het is nog in aanbouw en zal tegen het einde van dit jaar of volgend jaar voltooid zijn. De werkelijke datum van voltooiing van de werken was eind 2005.

Dit gigantische werk van de beroemde architect Calatrava is meer dan verrassend, vooral in het contrasterende decor van de Luikse wijk die eraan grenst. Het station werd gebouwd volgens de evolutie van het Belgische hogesnelheidsnet.

Het Atomium
De bouw van het Atomium was een technische prestatie. Van de negen ballen zijn er zes opengesteld voor het publiek, elk met twee hoofdverdiepingen en een lagere verdieping gereserveerd voor service. De centrale buis bevat de snelste lift van die tijd (5 m/s) en biedt 22 personen de mogelijkheid om in 23 seconden de top te bereiken. De roltrappen in de schuine buizen behoren tot de langste van Europa. De grootste is 35 meter lang.

Het Atomium is uitgegroeid tot het symbool van Brussel, en een van de symbolen van België sinds het op sommige stukken van 2 euro en SAR Albert 2 verschijnt.

You may also like...

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *